Linia 29 | Serwis o kolei w Ostrołęce i okolicach
Nawigacja
Strona główna
Forum
GALERIA
Linki
Bannery
Kalendarz
Linia 29
Opis linii
Opis szlaku

Opisy stacji i przystanków

Tłuszcz
Jarzębia Łąka
Grzegorzewo
Mostówka
Lucynów
Rybienko
Wyszków
Leszczydół
Dalekie
Zygmuntowo Maz.
Przetycz
Prabuty Góry
Pasieki
Goworowo
Gierwaty
Ostrołęka

Ostrołęcki Węzeł Kolejowy

Strona główna
Linia 34 Ostrołęka - Małkinia
Linia 35 Ostrołęka - Szczytno
Linia 36 Ostrołęka - Łapy
Linia 900 Ostrołęka - Goworki
Artykuły
Turystyczne walory okolic
Most kolejowy w Wyszkowie
Bocznica ''pole''
Lokomotywownia Ostrołęka
Reaktywacja stacji Gierwaty
Dawniej na ''29''
Rozkład jazdy pociągów
Kolej Leśna Puszczy Białej
Zagłosuj
100 najlepszych stron o kolejach i TRS2004.

Toplista Stron Kolejowych
Kalendarz
Po Wt śr Cz Pi So Ni
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30  
Kolej Leśna Puszczy Białej



Dalekie-Tartak to miejscowość położona przy linii Tłuszcz-Ostrołęka, gdzie obecnie znajduje się stacja "Dalekie". Niewielu jednak wie, że dawniej z tej miejscowości odchodziła sieć wąskotorowej kolejki leśnej zwanej Koleją Leśną Puszczy Białej, lub też Koleją Leśną Dalekie. W tym artykule zapraszam do wycieczki starotorzami kolejki, oraz zapoznania się z jej przebiegiem i historią.

Część 1. Wstęp
Kolej Leśna Puszczy Białej powstała w pierwszej połowie XX wieku, najprawdopodobniej około roku 1915-1920, natomiast rozebrana została w 1963. Jej podstawową funkcją były przewozy drewna z tartaków przez Puszczę Białą.
Kolejka była wąskotorowa, jej główna "baza", lokomotywownia, miejsce do obracania parowozów znajdowała się w miejscowości Dalekie-Tartak. Stamtąd kolejka odgałęziała się w dwóch kierunkach: w kierunku wsi Białebłoto, oraz dalej Knurowca. Druga nitka szła w okolice Porządzia. Jeszcze po dzień dzisiejszy zachowały się starotorza, które są dobrze dostrzegalne w lesie. W niektórych miejscach, gdzie dawniej były tory dziś biegnie normalna droga leśna. Zapraszam więc najpierw na wycieczkę starotorzem nitki wschodniej, czyli tej, która biegła w stronę Knurowca.

Część 2. Część wschodnia kolejki
Początkowo nitka wschodnia wychodziła na północ od tartaku powoli zbliżając się do linii 29. Zanim doszła do wiaduktu pod linią Tłuszcz-Ostrołęka (który można obejrzeć dziś) posiadała trójkąt do obracania lokomotyw. Za trójkątem napotykała łuk (odbijała w kierunku wschodnim), po czym przechodziła pod wspomnianym wiaduktem idąc dalej lasem, dalej przecinając drogę Białebłoto-Dalekie Tartak. Następnie główny tor kolejki łączył się z odnogą od bazy las. Nie była to baza związana z kolejką, tylko baza leśna. Odnoga ta szła od toru głównego wzdłuż drogi lokalnej Białebłoto-Dalekie Tartak, następnie przy przejeździe kolejowym zakręcała na południe i idąc w miejscu za dzisiejszą nastawnią "Da" kończyła się na terenie bazy.
Wracając do naszego głównego biegu kolejki leśnej. Za wspomnianym przed chwilą miejscem, gdzie odłączała się odnoga, tor szedł jeszcze około 1,5 km w kierunku południowo-wschodnim, po czym był łuk i dalej obierał kierunek zachodni. Tuż za łukiem znajdowała się rampa załadunkowa. Ślad po niej jest jeszcze bardzo dobrze zachowany.
Za rampą rozciągała się długa prosta licząca kilka kilometrów. Kolejka szła tutaj przez samo serce Puszczy Białej przechodząc m.in przez tereny bagniste. Za terenami bagnistymi odbijała nieco na północny-wschód by za chwilę znów wyrównać swój bieg do kierunku wschodniego. Taka sama sytuacja była około kilometra dalej, gdzie tor zbliżył się znacznie do Białego Błota. Tutaj linia dobiegała w okolice Rybakówki, miejsca gdzie do dziś są stawy hodowlane. Na łuku w prawo (w stronę jezior) odchodziła w kierunku północnym bocznica, która swój koniec miała w Jeglu. Była to prawdopodobnie bocznica używana tylko czasami.
Tor główny kolejki, biegł natomiast dalej w stronę stawów, po czym równał się z drogą Knurowiec-Białebłoto. I tutaj zachowały się jeszcze resztki przepustu nad rzeczką. Idąc wciąż wzdłuż drogi tor przecinał krajową ósemkę i wchodził na teren Knurowca. Tutaj wspomnę o zapewne charakterystycznym miejscu-zajeździe drogowym. W jego miejscu znajdowała się bowiem składnica, z której najprawdopodobniej wożono drewno do Dalekiego. Za skrzyżowaniem tor szedł w kierunku wschodnim, równolegle do wsi Knurowiec. Najprawdopodobniej około kilometra za końcem wsi kończyła się również kolejka (w okolicach drogi idącej z Budykierza).
Tak to właśnie przedstawia się przebieg Kolei Leśnej Puszczy Białej jeśli chodzi o nitkę wschodnią.

Część 3. Część zachodnia kolejki
Wycieczkę zachodnią częścią kolejki zaczynamy w Rząśniku, gdzie kolej leśna eksploatowana była w celach gospodarczych. Jest to miejscowość położona na wzgórzu nieopodal Dalekiego-Tartak, w sąsiedztwie ogromnego, osuszonego bagna Pulwy, przez które częściowo przebiegał szlak kolei leśnej. Pierwsze kilometry za Rząśnikiem, tor biegł w kierunku wschodnim, u północnych granic Pulw. Delikatnym łukiem zakręcał w prawą stronę, po czym odbijał dokładnie na południe, w stronę Porządzia. Tutaj kolejka prowadziła przez samo serce Pulw. Obecnie w miejscu starotorza są trawiaste, polne drogi. Tuż przed Porządziem, kolejka skręcała ponownie na wschód, gdzie po wysokim nasypie wchodziła w tereny leśne Puszczy Białej, po czym odbijała w kierunku połunidowym, w głąb lasu. W pobliżu łuku da się jeszcze odnaleźć stare przepusty, a kilka kilometrów dalej, nawet drewniane podkłady (podczas wycieczki, zauważyliśmy dwie sztuki podkładów). Kawałek dalej przecinamy drogę gminną, po czym idziemy kilka kilometrów po prostej. Tutaj widać bardzo wyraźne dowody na istnienie kolei. Jej szlak, choć zarośnięty, poprzez wgłębienia sprawia wrażenie, jakby kolejka była rozebrana niedawno. Ostatnia już zmiana kierunku, mieścił się ok. 2 kilometry przed Dalekim-Tartak, gdzie następnie starotorze przebiega w okolicy terenów bagnistych. W tej okolicy znajdowało się także odgałęzienie. Odnoga kolejki, prowadziła bowiem przez leśne tereny na północ od Ochudna, po czym przecinała rzekę Prut i tam, w pobliżu Wielątek Nowych kończył się jej bieg. Wracając do głównego biegu kolejki - tereny te są bardzo zarośnięte, trudno jest przejść po starotorzu. Niektóre jego odcinki przed wspomnianym odgałęzieniem zostały zaorane i tam nie ma po kolejce już najmniejszego śladu. W innych miejscach wyraźnie czuć wgłębienia po podkładach. Za ostatnim łukiem, szlak biegł jeszcze około 1,5 kilometra i kończył się na terenie Dalekiego-Tartak.

Po opisanej wyżej Kolei Leśnej zostały już tylko ślady. Niektórzy, pewnie nigdy wcześniej o niej nie słyszeli, nie czytali. Poprzez przekazywanie Wam tych informacji mamy na celu zachowanie pamięci o istnieniu takiej sieci. Wierzymy, że jeśli Kolej Leśna Dalekie istniała by nadal, cieszyła by się dużą popularnością jako atrakcja turystyczna.

GALERIA ZDJĘĆ
(nitka wschodnia)
Kliknij w wybraną miniaturkę a wyświetli się zdjęcie wraz z opisem.



GALERIA ZDJĘĆ
(nitka zachodnia)

Kliknij w wybraną miniaturkę a wyświetli się zdjęcie wraz z opisem.



© Linia 29 . Kopiowanie zabronione!

Dodane przez Pawel_M dnia maj 06 2008 18:24:38
(11518) Czytań  Drukuj
Logowanie
Nazwa Użytkownika

Hasło



Nie jesteś jeszcze naszym Użytkownikiem?
Kilknij TUTAJ żeby się zarejestrować.

Zapomniane hasło?
Wyślemy nowe, kliknij TUTAJ.
Inne
Wydarzenia (najnowsze)
Festyn Dworcowy 2016
Festyn Dworcowy 2014
Objazdy 2013
Zobacz wszystkie
Administracja
Kontakt
8 lat ''Linii 29''
6 lat ''Linii 29''
Newsletter
Wpisz swój adres e-mail i kliknij Subskrypcja/Rezygnuję.



Ilość subskrypcji: 36
Wspieramy WOŚP

Polecane Strony

Moja Ostrołęka - Informator miejski



Pomoc
Nakarm głodne dziecko - wejdź na stronę www.Pajacyk.pl
Statystyki
Antyspam


Page
Serwis Linia 29

  Powered by   powered by php-fusion v6.01.19 Š 2003-2005

3997046 Unikalnych wizyt  

  Theme Elephant v1.00   Created by Nick56 / modified by Linia 29
Informacja o cookies