Linia 29 | Serwis o kolei w Ostrołęce i okolicach
Nawigacja
Strona główna
Forum
GALERIA
Linki
Bannery
Kalendarz
Linia 29
Opis linii
Opis szlaku

Opisy stacji i przystanków

Tłuszcz
Jarzębia Łąka
Grzegorzewo
Mostówka
Lucynów
Rybienko
Wyszków
Leszczydół
Dalekie
Zygmuntowo Maz.
Przetycz
Prabuty Góry
Pasieki
Goworowo
Gierwaty
Ostrołęka

Ostrołęcki Węzeł Kolejowy

Strona główna
Linia 34 Ostrołęka - Małkinia
Linia 35 Ostrołęka - Szczytno
Linia 36 Ostrołęka - Łapy
Linia 900 Ostrołęka - Goworki
Artykuły
Turystyczne walory okolic
Most kolejowy w Wyszkowie
Bocznica ''pole''
Lokomotywownia Ostrołęka
Reaktywacja stacji Gierwaty
Dawniej na ''29''
Rozkład jazdy pociągów
Kolej Leśna Puszczy Białej
Zagłosuj
100 najlepszych stron o kolejach i TRS2004.

Toplista Stron Kolejowych
Kalendarz
Po Wt śr Cz Pi So Ni
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31          
Opis linii


Linia nr. 29 Tłuszcz-Ostrołęka
Opis linii

Linia kolejowa nr. 29 łączy stację Tłuszcz ze stacją Ostrołęka przez Wyszków. Ma 16 stacji i przystanków osobowych, a jej długość wynosi 75 km. Przebiega przez tereny województwa mazowieckiego. W całości jest jednotorowa i zelektryfikowana.

Linia została oddana do użytku w 1897 roku. Jako że była budowana za rządów carskich, od początku swojego istnienia miała znaczenie strategiczne. Z uzyskanych przez nas źródeł wynika, że została przekuta z toru szerokiego na normalny pomiędzy latami 1914 - 1920. W II połowie XX w. etapami przeprowadzono jej elektryfikację. Jako pierwszy, zelektryfikowano odcinek Tłuszcz - Wyszków. Początek eksploatacji wstępnej sieci trakcyjnej na tym odcinku nastąpił 13 września 1982 roku, natomiast na odcinku Wyszków - Ostrołęka nieco ponad trzy lata później, bo 7 października 1985 r. Do zasilania linii Tłuszcz - Ostrołęka są przeznaczone podstacje trakcyjne między innymi w Przetyczy, Goworowie i Ostrołęce. >Linia ma duże znaczenie w ruchu towarowym, jest głównym korytarzem dostaw węgla do ostrołęckiej elektrowni. Niestety przepustowość odcinka jest dość ograniczona. Miał na to wpływ fakt zamknięcia w 2008 roku stacji Dalekie. Pociągi towarowe muszą niejednokrotnie oczekiwać po kilka godzin na zwolnienie szlaku.
Na całym odcinku odbywa się ruch pasażerski i towarowy. Podstawowym taborem obsługującym pociągi osobowe są jednostki elektryczne EN57 oraz sporadycznie spalinowe autobusy szynowe różnych serii użytkowane przez Koleje Mazowieckie. W okresie od 9 grudnia 2005 do 12 grudnia 2008 większość obiegów obsługiwana była spalinowymi autobusami szynowymi serii VT627 i VT628. Niestety do Ostrołęki nie kursują już żadne pociągi pospieszne. Jedynym jeżdżącym po linii takim składem był pociąg "Kurpie" relacji Ostrołęka - Warszawa Zachodnia. Kursował on w okresie od listopada 1985 do października 1993 roku. Następnie przez pewien okres czasu można było spotkać pociągi przyspieszone. Zatrzymywały się one tylko na większych stacjach, pomijając mniej uczęszczane przystanki osobowe. Jednak z biegiem czasu postojów przybywało, aż w końcu zaniechano dalszego uruchamiania tego typu kursów.

Znaczna część pociągów towarowych jest zarządzana przez PKP Cargo, przewozy realizowane lokomotywami ET22, ET41. W przypadku lżejszych pociągów spotyka się SM42. Na linii od czasu do czasu pojawiają się także składy przewoźników prywatnych. W 2009 roku na linii Tłuszcz - Ostrołęka okazjonalnie pojawiały się także pociągi niemieckiego przewoźnika Ost Hannoversche Eisenbahn (OHE Transport) w relacji Frankfurt (Oder) - Wyszków.

Frekwencja linii utrzymuje się na średnim poziomie. Bardziej wzmożona jest ona na odcinkach Tłuszcz - Wyszków oraz Wyszków - Przetycz. Zdecydowanie najmniejsze zainteresowanie pasażerów ma odcinek Pasieki - Ostrołęka. Najprawdopodobniej taki stan rzeczy spowodowany jest tym, że niektóre przystanki kolejowe położone są w znacznym oddaleniu od miejscowości.
Linia 29 przebiega przez wiele ciekawych pod względem przyrodniczym i krajoznawczym terenów. Jej okolice cieszą się bardzo dużym zainteresowaniem turystów w okresie letnim. Z pociągów szczególnie chętnie korzystają wtedy rowerzyści.

Linia jest w złym stanie technicznym. Remontu wymaga torowisko, perony przystanków a także infrastruktura i urządzenia srk na stacjach. Najwyższa prędkość drogowa dla pociągów osobowych wynosi 100 km/h i dotyczy zmodernizowanego odcinka Tłuszcz - Mostówka. Czas przejazdu pociągu osobowego z Tłuszcza do Ostrołęki oscyluje bowiem w okolicach 100 minut, co - zważając na niezbyt dużą odległość - nie jest wynikiem zadowalającym. Były plany ukończenia modernizacji linii do 2015 r., ale po wstrzymaniu rozbudowy ostrołęckiej elektrowni, remont zakończył się na stacji Mostówka. Od tej pory prowadzone są tylko naprawy bieżące szlaku.
W okresie sierpień - listopad 2012 r. wymieniono całość torowiska na odcinku od stacji Tłuszcz do kilometra 7,2 za przystankiem Grzegorzewo, a także zmodernizowano przystani osobowe Jarzębia Łąka i Grzegorzewo. Latem 2013 ukończono modernizację odcinka Grzegorzewo - Mostówka, obejmującą także tę stację. W drugiej połowie 2015 r. przeprowadzono dodatkowo naprawę bieżącą szlaku Pasieki - Gierwaty podnosząc prędkość szlakową z 60 do 80 km/h.

Odcinek między Tłuszczem i Ostrołęką jest jednym z najbardziej malowniczych w województwie mazowieckim. Na linii zachowało się jeszcze sporo "starej" kolei takiej jak semafory kształtowe w Przetyczy oraz stare drewniane budynki dworcowe na stacjach Jarzębia Łąka, czy Pasieki. Z punktu widzenia pasjonatów kolei trasa Tłuszcz - Ostrołęka oferuje wiele pięknych motywów do wykonywania zdjęć i odbywania niezapomnianych wycieczek.

Ważniejsze daty i wydarzenia:
Rok 1897 - oddanie linii do eksploatacji
13.09.1983 r. - początek eksploatacji trakcji elektrycznej na odcinku Tłuszcz - Wyszków
07.10.1985 r. - początek eksploatacji trakcji elektrycznej na odcinku Wyszków - Ostrołęka
10.10.1985 r. - przejazd pierwszego pociągu elektrycznego z Tłuszcza do Ostrołęki
13.12.2004 r. - strajk na torach na stacji Dalekie - sprzeciw mieszkańców po wejściu w życie nowego, uniemożliwiającego dojazd do pracy i szkoły rozkładu jazdy
03.09.2007 r. - wprowadzenie po dwuletniej przerwie bezpośredniego połączenia Ostrołęki z Warszawą
02.06.2008 r. - zamknięcie stacji Dalekie
14.12.2009 r. - zamknięcie stacji Gierwaty
Grudzień 2009 r. - likwidacja działalności Lokomotywowni Ostrołęka
Sierpień - listopad 2012 - wykonanie części I etapu modernizacji linii
17.04.2013 - Wykolejenie pociągu towarowego CTL na stacji Mostówka
Lato 2013 - Ukończenie I etapu modernizacji linii
Październik 2013 - Fizyczna likwidacja torowiska w lokomotywowni Ostrołęka
04.11.2013 - Otwarcie stacji Gierwaty


Zaktualizowano 08.03.2016

© Linia 29 . Kopiowanie zabronionie!

Dodane przez Pawel_M dnia luty 15 2007 14:50:08
(14802) Czytań  Drukuj
Logowanie
Nazwa Użytkownika

Hasło



Nie jesteś jeszcze naszym Użytkownikiem?
Kilknij TUTAJ żeby się zarejestrować.

Zapomniane hasło?
Wyślemy nowe, kliknij TUTAJ.
Inne
Wydarzenia (najnowsze)
Festyn Dworcowy 2016
Festyn Dworcowy 2014
Objazdy 2013
Zobacz wszystkie
Administracja
Kontakt
8 lat ''Linii 29''
6 lat ''Linii 29''
Newsletter
Wpisz swój adres e-mail i kliknij Subskrypcja/Rezygnuję.



Ilość subskrypcji: 36
Wspieramy WOŚP

Polecane Strony

Moja Ostrołęka - Informator miejski



Pomoc
Nakarm głodne dziecko - wejdź na stronę www.Pajacyk.pl
Statystyki
Antyspam


Page
Serwis Linia 29

  Powered by   powered by php-fusion v6.01.19 Š 2003-2005

4032525 Unikalnych wizyt  

  Theme Elephant v1.00   Created by Nick56 / modified by Linia 29
Informacja o cookies