Linia 29 | Serwis o kolei w Ostrołęce i okolicach
Nawigacja
Strona główna
Forum
GALERIA
Linki
Bannery
Kalendarz
Linia 29
Opis linii
Opis szlaku

Opisy stacji i przystanków

Tłuszcz
Jarzębia Łąka
Grzegorzewo
Mostówka
Lucynów
Rybienko
Wyszków
Leszczydół
Dalekie
Zygmuntowo Maz.
Przetycz
Prabuty Góry
Pasieki
Goworowo
Gierwaty
Ostrołęka

Ostrołęcki Węzeł Kolejowy

Strona główna
Linia 34 Ostrołęka - Małkinia
Linia 35 Ostrołęka - Szczytno
Linia 36 Ostrołęka - Łapy
Linia 900 Ostrołęka - Goworki
Artykuły
Turystyczne walory okolic
Most kolejowy w Wyszkowie
Bocznica ''pole''
Lokomotywownia Ostrołęka
Reaktywacja stacji Gierwaty
Dawniej na ''29''
Rozkład jazdy pociągów
Kolej Leśna Puszczy Białej
Zagłosuj
100 najlepszych stron o kolejach i TRS2004.

Toplista Stron Kolejowych
Kalendarz
Po Wt śr Cz Pi So Ni
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31          
Lokomotywownia Ostrołęka



Dnia 27 października 2013 będąc w Ostrołęce zastałem smętny obraz trwającej właśnie fizycznej likwidacji Lokomotywowni, która przez dziesiątki lat na stałe zdołała wpisać się w krajobraz stacji węzłowej niegdyś zapewniając obsługę trakcyjną dla wszystkich czterech linii kolejowych. Stan prac w ostatnich dniach października był już na zaawansowanym etapie. Na terenie "szopy" zdemontowano cały układ torowy łącznie z wjazdem pod wiatę dla elektrowozów. Całości dopełniła ponura jesienna aura, idealnie pasująca do tego smutnego obrazka. Korzystając z tej bądź co bądź przykrej wiadomości, myślę że warto będzie przybliżyć kilka faktów z historii dawnej oraz nieco nowszej związanych z funkcjonowaniem tego obiektu.

Budowa Lokomotywowni Ostrołęka rozpoczęła się w 1977 roku. W związku ze stopniowym wycofywaniem obsługi pociągów trakcją parową miała ona zastąpić dawną parowozownię umożliwiając tym samym stacjonowanie w Ostrołęce lokomotyw spalinowych. Łączny limit inwestycji związanej z budową nowej lokomotywowni wynosił 212 milionów złotych. Pierwszy etap eksploatacji obiektu nastąpił w 1980 roku. Wszystkie prace zostały ukończone w 1983 roku. Hala została wybudowana nieopodal peronów stacji w pobliżu wieży ciśnień i miała trzy kanały przeznaczone do obsługi trakcji spalinowej. Jednocześnie z nową "szopą" powstało także zaplecze administracyjne w postaci trzypiętrowego biurowca.

W 1978 roku w Ostrołęce rozpoczęły pracę pierwsze lokomotywy spalinowe. Prowadziły one pociągi osobowe do Szczytna, Olsztyna, Małkini, Białegostoku, a także pociągi towarowe. Lokomotywownia Ostrołęka miała na stanie lokomotywy SP45 oraz ST44. Całą obsługę techniczną lokomotyw stacjonujących w Ostrołęce zapewniała liczna załoga lokomotywowni. Na stacji funkcjonowało także wiele drużyn trakcyjnych oraz konduktorskich. Wydawało się, że jest to stałe i perspektywiczne miejsce zatrudnienia dla drużyn trakcyjnych, które miały dużo pracy przy obsłudze pociągów na wszystkich liniach rozpoczynających się w Ostrołęce. Nikt wtedy nie przypuszczał do czego doprowadzą przemiany i podziały na kolei w latach następnych.

Niestety z biegiem czasu następowała stopniowa redukcja połączeń w węźle ostrołęckim. Rola lokomotywowni stawała się coraz mniejsza. Początkowo 1 kwietnia 1993 roku zawieszono połączenia pasażerskie z Łomżą i Małkinią. Rok 2000 przyniósł kolejne likwidacje pociągów - tym razem w kierunku Łap i Białegostoku. W 2001 zawieszono kursy do Wielbarka. W związku z tym tabor z Lokomotywowni przekazywano do innych zakładów, między innymi do Białegostoku, czy Olsztyna. W Ostrołęce, która podczas przemian na kolei w latach "dwutysięcznych" stała się Sekcją Eksploatacji Taboru podległą pod Zakład Taboru w Białymstoku pozostały na utrzymaniu tylko lokomotywy spalinowe serii SM42 obsługujące regularny ruch towarowy do Śniadowa, Łomży i Grabowa. Wykorzystywano je także do wykonywania manewrów na stacji. Choć lokomotywy te należały do Zakładu Taboru w Białymstoku stacjonowały i były utrzymywane na miejscu, dając tym samym pracę ostatnim kolejarzom z Lokomotywowni Ostrołęka.

W latach 2000 najbardziej charakterystycznym obrazkiem kojarzącym się z ostrołęcką szopą był widok cmentarzyska na torowisku przed halą. Jedną z ciekawostek była zapewne lokomotywa SM42-472, która była najbardziej charakterystycznym "pomnikiem" w ostrołęckiej lokomotywowni pod koniec jej funkcjonowania. Jej długotrwały postój w Ostrołęce był efektem nieudanej modernizacji w ZNTK Nowy Sącz w 1980 roku. Lokomotywa przybyła do Ostrołęki na "trupa" pozbawiona silnika i została tam stojąc "pod chmurką" aż do samego końca.

Widok nie nadających się do niczego kolejowych wraków towarzyszył ostrołęckiej szopie przez wiele lat i zwiastował nadchodzący upadek. W 2009 roku podjęto decyzję o definitywnej likwidacji działalności lokomotywowni w Ostrołęce. W grudniu tegoż roku przeciągnięto wszystkie skreślone lokomotywy ST44 na teren wagonowni. Zdemontowano nowoczesne drzwi w hali. Od tej pory teren lokomotywowni był pusty i senny. Elektrowozy, które do tej pory parkowano zawsze pod wiatą nieopodal hali także przestały tam wjeżdżać. Opustoszał biurowiec będący siedzibą Sekcji Eksploatacji Taboru, mieszczący także pomieszczenie dyspozytora. Do dziś dnia lokomotywy SM42 wykorzystywane do prowadzenia pociągów towarowych w rejonie węzła podsyłane są z Warszawy. W celu wykonania każdego przeglądu technicznego muszą więc pokonywać niemałe odległości - około 130 kilometrów w jedną stronę.

Początkowo według starego podziału Lokomotywownia Ostrołęka była samodzielnym obiektem należącym do Centralnej Dyrekcji Kolei Państwowych. W ostatnich latach swojej działalności, czyli przed 2010 rokiem, jednostką nadrzędną był Zakład Taboru na warszawskich Odolanach. Kolejne decyzje doprowadziły do ostatecznego końca ostrołęckiej szopy.

Dziś w Ostrołęce - stacji na której w 1985 roku pracowało ponad 1800 kolejarzy, zostało tylko kilkunastoosobowe gniazdo maszynistów PKP Cargo, posterunek rewizji technicznej, kasa towarowa, oraz jedna komórka PKP PLK S.A i PKP Energetyka wraz z pociągiem sieciowym. Jest to też stacja zwrotna dla pociągów osobowych Kolei Mazowieckich z Tłuszcza. W efekcie powolnego ale konsekwentnego upadku węzła ostrołęckiego pozostali kolejarze zmuszeni są do codziennych dojazdów do pracy w Tłuszczu lub Warszawie.
Ostatnia moja wizyta w czynnej Lokomotywowni Ostrołęka przypadła na 29 grudnia 2009 roku. W hali wypełnionej jeszcze po brzegi lokomotywami serii SM42 krzątali się pojedyńczy pracownicy sprzątający i opróżniający pomieszczenia warsztatowe. Widok ten można określić jako przygnębiający - byli to ludzie którzy w tej "szopie" przepracowali większość życia, a teraz zamknięto ich miejsce pracy. Przyszłość pokaże, czy oraz ile kolej straci w wyniku decyzji o likwidacji oraz rozbiórce infrastruktury na terenie największej lokomotywowni w północno - wschodnim Mazowszu.



Ilostany taboru w lokomotywowni Ostrołęka

Ilostan SP/SU45
Ilostan ST44


Opracował i udostępnił kolega Piotr Kosiński - dziękuję!



Fotografie





Źródła

-wiedza własna i opowieści kolejarzy ze stacji Ostrołęka
-"Sto lat ostrołęckiej kolei" - Czesław Parzych, wyd. Towarzystwo Przyjaciół Ostrołęki, 1993
-"Kalendarium Ostrołęckiego Węzła Kolejowego" - autor Piotr Kosiński

© Linia 29 . Kopiowanie zabronionie!

Dodane przez Pawel_M dnia październik 28 2013 15:47:05
() Komentarzy ˇ (5097) Czytań  Drukuj
Komentarze


Brak komentarzy.
Dodaj komentarz


Zaloguj się, żeby móc dodawać komentarze.
Oceny


Dodawanie ocen dostępne tylko dla zalogowanych Użytkowników.

Proszę się zalogować lub zarejestrować, żeby móc dodawać oceny.

Brak ocen.
Logowanie
Nazwa Użytkownika

Hasło



Nie jesteś jeszcze naszym Użytkownikiem?
Kilknij TUTAJ żeby się zarejestrować.

Zapomniane hasło?
Wyślemy nowe, kliknij TUTAJ.
Inne
Wydarzenia (najnowsze)
Festyn Dworcowy 2016
Festyn Dworcowy 2014
Objazdy 2013
Zobacz wszystkie
Administracja
Kontakt
8 lat ''Linii 29''
6 lat ''Linii 29''
Newsletter
Wpisz swój adres e-mail i kliknij Subskrypcja/Rezygnuję.



Ilość subskrypcji: 36
Wspieramy WOŚP

Polecane Strony

Moja Ostrołęka - Informator miejski



Pomoc
Nakarm głodne dziecko - wejdź na stronę www.Pajacyk.pl
Statystyki
Antyspam


Page
Serwis Linia 29

  Powered by   powered by php-fusion v6.01.19 Š 2003-2005

4032511 Unikalnych wizyt  

  Theme Elephant v1.00   Created by Nick56 / modified by Linia 29
Informacja o cookies