Linia 29 | Serwis o kolei w Ostrołęce i okolicach
Nawigacja
Strona główna
Forum
GALERIA
Linki
Bannery
Kalendarz
Linia 29
Opis linii
Opis szlaku

Opisy stacji i przystanków

Tłuszcz
Jarzębia Łąka
Grzegorzewo
Mostówka
Lucynów
Rybienko
Wyszków
Leszczydół
Dalekie
Zygmuntowo Maz.
Przetycz
Prabuty Góry
Pasieki
Goworowo
Gierwaty
Ostrołęka

Ostrołęcki Węzeł Kolejowy

Strona główna
Linia 34 Ostrołęka - Małkinia
Linia 35 Ostrołęka - Szczytno
Linia 36 Ostrołęka - Łapy
Linia 900 Ostrołęka - Goworki
Artykuły
Turystyczne walory okolic
Most kolejowy w Wyszkowie
Bocznica ''pole''
Lokomotywownia Ostrołęka
Reaktywacja stacji Gierwaty
Dawniej na ''29''
Rozkład jazdy pociągów
Kolej Leśna Puszczy Białej
Zagłosuj
100 najlepszych stron o kolejach i TRS2004.

Toplista Stron Kolejowych
Kalendarz
Po Wt śr Cz Pi So Ni
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31          
8 lat "Linii 29"


Pewnego dnia, gdy rutynowo już przeglądałem informacje zamieszczone na stronie wszedłem w artykuł zatytułowany "6 lat Linii 29". Po chwili zadumy okazało się, że dodawałem go już 2 lata temu. Ależ ten czas szybko leci, wnet okazało się, że kolejne 24 miesiące przeszły nie wiadomo kiedy! Stwierdziłem, że skoro napisałem podobne podsumowanie w 2013 roku, to czemu nie zrobić tego teraz po dwuletniej przerwie, prawda? Zwłaszcza, że co nieco pozmieniało się zarówno na węźle jak i tutaj na stronie. Dlatego też warto powspominać niektóre szczegóły z ostatniego czasu :) Chciałbym zacząć od początku - czyli od tego dlaczego właściwie ta strona powstała i co zadecydowało tym, że właśnie tutaj mogą Państwo oglądać zdjęcia kolejowe z Gierwat, Pasiek, ze stacji Przetycz czy Dalekie? Jakie były początki, wzloty i upadki, jak jest teraz?

Otóż pomysł na założenie strony zrodził się w pewną słoneczną niedzielę 2006 roku, kiedy będąc uczniem pierwszej klasy Technikum Kolejowego w Warszawie nie miałem jeszcze nawet aparatu fotograficznego. Kolej interesowała mnie od zawsze. Często przeglądałem strony kolejowe, oraz różne galerie. Uznałem, że nie zaszkodziłoby spróbować swoich sił i założyć jakąś ciekawą stronę. Nie miałem jednak pomysłu na stronę, której tworzenie dawałoby mi satysfakcję. Stwierdziłem, że skoro chcę tworzyć coś z pasją, to trzeba szukać pomysłów tam, gdzie ta pasja się narodziła. A miało to miejsce właśnie na linii Tłuszcz - Ostrołęka. Tam po raz pierwszy zainteresowała mnie kolej. Miałem jednak mieszane uczucia - jak stworzyć ciekawy i prężnie rozwijający się serwis o linii położonej na wschodnich rubieżach województwa - mieszkając od urodzenia na lewym brzegu Warszawy? Do Tłuszcza do dziś dnia dzieli mnie przecież z domu dobre dwie godziny drogi autobusem i pociągiem, a do Ostrołęki około trzy i pół. Bycie zawsze na bieżąco wiązało się więc z każdorazowymi wielogodzinnymi dojazdami na linię i dokumentowaniem tego co aktualnie się dzieje.

Jednak postanowiłem podjąć to ryzyko i czas pokazał, że było warto. W czasach szkolnych poświęcałem nierzadko jeden lub dwa weekendy w miesiącu na podróże w przeróżne miejsca na linii. W wakacje jeszcze więcej, praktycznie tyle czasu ile się dało spędzałem przy torach. Fotografowałem wszystko, pociągi osobowe, towarowe, lokomotywy luzem a nawet puste perony. Linia 29 została zwiedzona rowerem szczególnie na odcinku Gierwaty - Przetycz. Pozostałe tereny zwiedzałem prawie zawsze pociągiem, wysiadając za każdym razem na innym przystanku, do którego musiałem jechać kilka godzin w jedną stronę. Czasem plany krzyżowały awarie, opóźnienia pociągów, albo.... pogoda. Nie żałuję żadnego wyjazdu. Każdy był inny. Czasem przyjeżdżałem na linię, mając tylko godzinę lub pół na udokumentowanie jakiegoś przystanku czy stacji i udawałem się w podróż powrotną najbliższym pociągiem, innym razem (przeważnie w Ostrołęce) zostawałem dłużej. Choć zdjęcia sprzed kilku lat, gdy fotografia cyfrowa nie była jeszcze tak zaawansowana jak dziś i zdjęcia robiłem najzwyklejszą "małpką" być może nie są najwyższej jakości, to z każdym z nich mam związane jakieś inne wspomnienia. Przez ten czteroletni okres czasu udało się uzbierać dużo fotografii i opisów związanych z linią Tłuszcz - Ostrołęka, oraz pozostałymi okolicznymi szlakami. Dokładnie łączną sumę 39,5 kilometra przeszedłem wzdłuż szlaku pieszo, dokumentując odcinki Tłuszcz - Mostówka, Lucynów - Dalekie, i Prabuty Góry - Goworowo.

Przez ten czas zmieniła się również strona. Przed kilkoma laty dwie - trzy aktualizacje w miesiącu to było minimum. Obecnie liczba ta spadła do zaledwie jednej aktualizacji na kilka miesięcy. Niestety życie prywatne i praca nie dają już takich możliwości czasowych jakie były kiedyś. Nie zawsze uda się udokumentować i napisać o czymś co dzieje się aktualnie na węźle.

Mam jednak nadzieję, że "Linia 29" przez kolejne lata będzie funkcjonowała swoim życiem gromadząc w miarę możliwości kolejne informacje i zdjęcia, a za dwa lata świętować będziemy jej dziesięciolecie!

Co natomiast przez ten czas działo się na linii 29 oraz w ostrołęckim węźle? Które wydarzenia z ostatnich dwóch lat warto wspomnieć, a które lepiej puścić w niepamięć?
Niewątpliwie ważnym wydarzeniem dla linii Tłuszcz - Ostrołęka, przez ostatnie dwa lata było ukończenie pierwszego etapu modernizacji na odcinku Tłuszcz - Mostówka. Nie obyło się bez utrudnień - przez kilka miesięcy kursowała zastępcza komunikacja autobusowa skutecznie utrudniając życie pasażerom. Cóż, musiało być gorzej, żeby teraz mogłoby być lepiej. Różnica jest zapewne odczuwalna dla pasażerów początkowego odcinka linii. Niestety odcinek ten - a w szczególności stacja Mostówka straciła na zawsze swój urok. Nie ma już semaforów kształtowych, drewnianej nastawni dysponującej i polnego przejazdu koło nastawni "Mt-1", który był dla mnie zawsze ewenementem bo był to położony w środku pola przejazd, na którym zamykano rogatki. Na zawsze zginął kolejowy klimat, przez co - z mojego fotograficznego punktu widzenia - do Mostówki nie ma już po co wracać. Całe szczęście, że w przyrodzie nic nie ginie, bo Mostówka jest bardzo dokładnie udokumentowana na - archiwalnych już dzisiaj fotografiach dostępnych na stronach "Linii 29".

Spójrzmy teraz trochę na północ. Dojeżdżamy do Ostrołęki, zmieniamy kierunek jazdy - po pewnym czasie znajdujemy się... tak, w Wielbarku. Zasadniczo dziś ta stacja, a raczej zdegradowany do granic możliwości przystanek nie ma zbyt wiele wspólnego z Ostrołęką, ale czerwiec 2013 roku upłynął dla mnie zdecydowanie pod znakiem tej przyjemniej mazurskiej miejscowości. Zakładając tę stronę w 2007 roku nigdy bym nie uwierzył, że kiedykolwiek zobaczę, sfotografuję, a nawet odjadę stamtąd pociągiem! Wycieczka do Wielbarka kosztowała mnie prawie 20 godzin poza domem. Lecz takie niewielkie w sumie poświęcenie pozwoliło wyjechać pociągiem z Wielbarka... na jeden dzień przed ich likwidacją, dokumentując przy okazji wszystko dokładnie fotograficznie i w pamięci. Półroczna reaktywacja przewozów pasażerskich na odcinku ze Szczytna okazała się wielkim fiaskiem i pewnie nieprędko będzie okazja na powtórkę. Cóż, linia w kierunku Ostrołęki jest nieprzejezdna, bo kilkanaście metrów za peronami w Wielbarku ustawiono kozioł oporowy.

Od 2013 roku sporo działo się również w sekcji poświęconej pozostałym liniom, a w szczególności dotyczy to linii nr 34 Ostrołęka - Małkinia. Rozpoczęta w listopadzie 2013 modernizacja Rail Baltiki sprawiła, że ciąg linii 29-34 stał się okresowo głównym korytarzem dla przewozów towarowcyh z Warszawy do Białegostoku. Oprócz tego, że otwarto dla ruchu całodobowo linię 34 i stację w Ostrowi, to ponownie zaczęła działać stacja... Gierwaty. Do tej pory traktuję to jako największą niespodziankę 2013 roku. Po trzyletnim okresie agonii i kompletnej degradacji w nastawni znów zasiadł dyżurny ruchu, wycięto krzaki porastające tory 2 i 3, oraz dokonano lekkich porządków na peronie. Takie wydarzenia pokazują, że linia Tłuszcz - Ostrołęka nie jest jeszcze tematem całkowicie wyczerpanym.

Rok 2013 a szczególnie jego druga połowa to czas wielogodzinnych oczekiwań na pociągi towarowe w przeróżnych miejscach, na górce przy żwirowni w Jelonkach, na moście w Gucinie, czy na zapomnianym moście w Niegowcu - nie zawsze mając pewność kiedy oraz czy w ogóle coś pojedzie. Niestety bezpowrotnie zniknął kolejny "smaczek" linii 34, jakim był niewątpliwie dworzec w Jelonkach. Obecnie przystanek nie przypomina już w żadnym szczególe stanu z 2012 roku i jest ponownie zarośnięty do granic możliwości.

Były też wydarzenia bardziej dramatyczne - jak wykolejenie pociągu towarowego w Mostówce w kwietniu 2013. Był to chyba największy wypadek kolejowy od kilkunastu lat na tej linii kolejowej. Efektem wykolejenia było uszkodzenie rozjazdów, torów, oraz semafora kształtowego na stacji Mostówka. W rezultacie szlak zamknięto na kilka dni dla ruchu pociągów.
Nie obyło się bez przykrości - byliśmy świadkami rozbiórki układu torowego w lokomotywowni Ostrołęka. Od października 2013 niestety żaden pojazd kolejowy nie wjedzie już na teren tej dawnej "szopy".

Na koniec niezmiennie zapraszam do odwiedzania "Linii 29", największego dziś zbioru wiadomości o kolei w północno - wschodnim Mazowszu - mam nadzieję, że najbliższe dwa lata przyniosą jeszcze kilka niespodzianek. Osobiście najbardziej liczyłbym na rewitalizację linii Ostrołęka - Łapy z odgałęzieniem do Łomży, o czym kilka razy ostatnio informowały nas media. Z Wielbarkiem się udało, być może następna okaże się Łomża - zapomniana stacja kolejowa, z której uda się odjechać pociągiem...? :)

© Linia 29 . Kopiowanie zabronionie!

Dodane przez Pawel_M dnia luty 25 2015 15:42:49
() Komentarzy ˇ (2145) Czytań  Drukuj
Komentarze


Brak komentarzy.
Dodaj komentarz


Zaloguj się, żeby móc dodawać komentarze.
Oceny


Dodawanie ocen dostępne tylko dla zalogowanych Użytkowników.

Proszę się zalogować lub zarejestrować, żeby móc dodawać oceny.

Brak ocen.
Logowanie
Nazwa Użytkownika

Hasło



Nie jesteś jeszcze naszym Użytkownikiem?
Kilknij TUTAJ żeby się zarejestrować.

Zapomniane hasło?
Wyślemy nowe, kliknij TUTAJ.
Inne
Wydarzenia (najnowsze)
Festyn Dworcowy 2016
Festyn Dworcowy 2014
Objazdy 2013
Zobacz wszystkie
Administracja
Kontakt
8 lat ''Linii 29''
6 lat ''Linii 29''
Newsletter
Wpisz swój adres e-mail i kliknij Subskrypcja/Rezygnuję.



Ilość subskrypcji: 36
Wspieramy WOŚP

Polecane Strony

Moja Ostrołęka - Informator miejski



Pomoc
Nakarm głodne dziecko - wejdź na stronę www.Pajacyk.pl
Statystyki
Antyspam


Page
Serwis Linia 29

  Powered by   powered by php-fusion v6.01.19 Š 2003-2005

4032519 Unikalnych wizyt  

  Theme Elephant v1.00   Created by Nick56 / modified by Linia 29
Informacja o cookies