Linia 29 | Serwis o kolei w Ostrołęce i okolicach
Nawigacja
Strona główna
Forum
GALERIA
Linki
Bannery
Kalendarz
Linia 29
Opis linii
Opis szlaku

Opisy stacji i przystanków

Tłuszcz
Jarzębia Łąka
Grzegorzewo
Mostówka
Lucynów
Rybienko
Wyszków
Leszczydół
Dalekie
Zygmuntowo Maz.
Przetycz
Prabuty Góry
Pasieki
Goworowo
Gierwaty
Ostrołęka

Ostrołęcki Węzeł Kolejowy

Strona główna
Linia 34 Ostrołęka - Małkinia
Linia 35 Ostrołęka - Szczytno
Linia 36 Ostrołęka - Łapy
Linia 900 Ostrołęka - Goworki
Artykuły
Turystyczne walory okolic
Most kolejowy w Wyszkowie
Bocznica ''pole''
Lokomotywownia Ostrołęka
Reaktywacja stacji Gierwaty
Dawniej na ''29''
Rozkład jazdy pociągów
Kolej Leśna Puszczy Białej
Zagłosuj
100 najlepszych stron o kolejach i TRS2004.

Toplista Stron Kolejowych
Kalendarz
Po Wt śr Cz Pi So Ni
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
             
Ostrołęka


Ostrołęka

Ostrołęka jest stacją węzłową położoną w północno-wschodniej części województwa mazowieckiego. Infrastruktura stacji jest bardzo rozbudowana i zajmuje dość rozległy obszar.
Od strony Placu Dworcowego mieści się dwupiętrowy budynek dworca z czynną całodobowo poczekalnią, oraz zamkniętą 31 września 2011 roku kasą biletową. Likwidacja kasy była spowodowana bardzo niskim poziomem sprzedaży biletów. Część parteru dworca jest zagospodarowana na świetlicę osiedlową. Górna kondygnacja, w której kiedyś mieściła się noclegownia drużyn konduktorskich oraz biura, jest prawie w całości nieużywana. Jedno z pomieszczeń zostało zagospodarowane na siedzibę Towarzystwa Dróg Żelaznych.
Do przyjmowania pociągów osobowych wykorzystywane są dwa niezadaszone perony, na których mieszczą się zegary, tablice z nazwą oraz megafony, przez które zapowiada się odjazdy pociągów. Stacja posiada także grupę torów towarowych. Przejście nad torami umożliwia kładka prowadząca do ulicy Kolejowej.
Nieopodal peronu pierwszego jest wieża ciśnień oraz nieużywany teren dawnej lokomotywowni. Została ona zlikwidowana z końcem roku 2009. Obok budynku trzykanałowej hali mieści się - także nieużywany biurowiec kolejowy. Pomiędzy zaroślami na terenie stacji kryła się dawna dwustanowiskowa hala obrządzania lokomotyw spalinowych, a obok jednostanowiskowy garaż, który mógł stanowić miejsce postoju niewielkich pojazdów takich jak drezyny itp. Zostały one zburzone pod koniec 2012 roku. Na terenie stacji znajdują się także inne obiekty kolejowe, jak np. dawny budynek biurowy parowozowni oraz noclegownia drużyn (dwa ceglane budynki, z których jeden jest częściowo zaadaptowany na biuro PKP Energetyki).
Około kilometra za peronami patrząc w kierunku Tłuszcza i Małkini, jest grupa torów rozrządowych (nazywana potocznie "Odolanami"), a dalej hala wagonowni, w której wykonywane były prace przy węglarkach. Wagonownia jest nieczynna mniej więcej od połowy 2012 roku. Górka rozrządowa na stacji jest używana sporadycznie.
Ruchem na stacji kierują dwie nastawnie - dysponująca "Os", oraz jedna wykonawcza typu grzybek na wschodniej głowicy. Do drugiej połowy 2013 była czynna także nastawnia wykonawcza od strony zachodniej (przy wagonowni), jednak z powodu braku potrzeby dalszego funkcjonowania została zamknięta. Nastawnia ta bowiem nie brała udziału w prowadzeniu ruchu po liniach 29 oraz 34, jedynie służyła jako posterunek zwrotniczowski przy pracy manewrowej.
Z drugiej strony peronów (od strony Łap) jest rampa załadunkowa, na której dawniej był magazyn spedycyjny. Ta infrastruktura także nie ma już zastosowania. Jedyną czynną pozostałością jest posterunek rewizji technicznej pociągów towarowych mieszczący się niedaleko nastawni wykonawczej na wschodniej stronie stacji. W Ostrołęce funkcjonuje jeszcze także komórka PKP Energetyki, działka drogowców PKP PLK oraz kasa towarowa.
Z Ostrołęki odchodzą linie do Tłuszcza, Małkini (dawniej Siedlec), Szczytna oraz Łap. Nie wolno zapomnieć o bocznicy do Goworek wykorzystywanej przez największy zakład przemysłowy w regionie - elektrownię. Stacja posiada połączenia pasażerskie tylko z Tłuszczem. Pociągi osobowe w pozostałych relacjach nie kursują już od wielu lat. Ruch zdawczy jest natomiast prowadzony tylko do Łomży. Od stycznia 2014 r. zawieszono kursowanie pociągów zdawczych do Grabowa. Linia do Małkini jest natomiast czynna i ciągle używana w ruchu towarowym. W ostatnich latach były plany przywrócenia połączeń pasażerskich do Łomży, ale nigdy nie zostały one zrealizowane. Nie mniej jednak Ostrołęka miała bardzo długi czas swojej świetności. Odchodziły stąd pociągi do Białegostoku, Olsztyna, Poznania, a przez 30 lat również legenda polskiej kolei - "Włóczęga Północy" relacji Gdynia Główna - Lublin.
Teren PKP leży na terenie osiedla "Stacja" w odległości 5 kilometrów od centrum miasta. Są to dawne tereny wsi Kaczyny. Taka też była pierwotna nazwa stacji. Ten czynnik, oraz mała ilość połączeń sprawia, że kolej w Ostrołęce przestała być popularna. Z pociągów osobowych korzysta niewielka liczba podróżnych. Na przestrzeni ostatnich piętnastu lat ostrołęcka kolej bardzo podupadła co zauważy każdy wjeżdżający na stację pociągiem. Mimo wszystko nadal można odczuć wspaniały klimat dawnego czterokierunkowego węzła.

INFORMACJE O STACJI

Liczba peronów: 2
Zabudowania: budynek dworca, wieża ciśnień, dwie nastawnie wykonawcze typu "grzybek" i jedna dysponująca, hala lokomotywowni, hala wagonowni, biurowiec i pozostałe budynki kolejowe
Przejścia: kładka nad torami, oraz przejście z poczekalni w poziomie szyn
Kasa biletowa: nieczynna
Poczekalnia: czynna
Semafory: świetlne
Urządzenia SRK: elektryczne przekaźnikowe
Skrót telegraficzny: Os
Położony na terenie miejscowości/najbliżej miejscowości: Ostrołęka

Aktualizacja opisu: 23.09.2013

Zdjęcia ze stacji-Kliknij

© Linia 29 . Kopiowanie zabronione!

Dodane przez Pawel_M dnia luty 16 2007 12:54:20
(14105) Czytań  Drukuj
Logowanie
Nazwa Użytkownika

Hasło



Nie jesteś jeszcze naszym Użytkownikiem?
Kilknij TUTAJ żeby się zarejestrować.

Zapomniane hasło?
Wyślemy nowe, kliknij TUTAJ.
Inne
Wydarzenia (najnowsze)
Festyn Dworcowy 2016
Festyn Dworcowy 2014
Objazdy 2013
Zobacz wszystkie
Administracja
Kontakt
8 lat ''Linii 29''
6 lat ''Linii 29''
Newsletter
Wpisz swój adres e-mail i kliknij Subskrypcja/Rezygnuję.



Ilość subskrypcji: 36
Wspieramy WOŚP

Polecane Strony

Moja Ostrołęka - Informator miejski



Pomoc
Nakarm głodne dziecko - wejdź na stronę www.Pajacyk.pl
Statystyki
Antyspam


Page
Serwis Linia 29

  Powered by   powered by php-fusion v6.01.19 Š 2003-2005

4123845 Unikalnych wizyt  

  Theme Elephant v1.00   Created by Nick56 / modified by Linia 29
Informacja o cookies